onsdag 1 september 2010

Elefanter och ugglor, fablernas värld...


Nix, jag har inte hunnit sy, än mindre ta fram min symaskin, bara hunnit flytta den från ett hörn till ett annat när jag städade, haha! Men jag har en tröja som nästan var det första jag sydde. Den kom till på min gamla loppisfyndade (30 riksdaler) symaskin, en Huskvarna från 1961... Så tröjan ska inte synas inuti, ändå är det nästan den jag är mest stolt över. Det (nästan) första hemsydda... :) Både tyg och mönster är Stoff & Stil.

Och då kom jag att tänka på det allra första jag sydde till mina barn, dessa gröna vantar, sydda efter alla konstens regler, med foder och mellantjofräs (nej, kommer inte på vad det heter just nu...). Även här är allt utom yttertyget från S&S. Det gröna tyget är ett gammalt lakan, tyvärr nästan slut nu.
Uggle-ljusslingan är från Tiger, lyser fint i köksfönstret över kaffekokaren. Och denna finfina bil! Jag är helt förälskad, köpte den idag på Tant Grön. Nu ska jag rensa i leksaksbackarna (som mest är högar bredvid) så jag kan rättfärdiga mitt köp, för hemma hos oss råder ingen brist på leksaker... Åh, snart, snart hinner jag ta fram symaskinen.

4 kommentarer:

Helena sa...

Tröjan är superfin...struken eller ej!!! Vantarna är jag helt kär i!!! Ska försöka mig på några till lilla A här framåt hösten. Problemet är ju bara att hon drar av de sekunden efter hon fått på sig de!!! Grrrrr!!! Något tips? Leksaksbilen är ju helt bedårande och visst är Tant Grön en helt underbar butik med en alldeles förtjusande ägarinna:)

h/saltaste bönan sa...

Vilket fynd! Och snygga prylar. Är väldigt avundsjuk på Tiger som jag måste nosa upp när jag har vägarna söderöver. Akta dig för virkning. Det är grymt beroendeframkallande. Jag kan inte slappna av utan en virknål i handen längre och det finns ju såååå mycket man vill göra. Min sambo tycker att jag förvandlats till en tant.

Emsters Alster sa...

Vilka fina grejor! O vantarna är ju bara för söta! Har aldrig testat men det måste ju vara det perfekta sättet att använda upp spillbitar!

Hjertelill sa...

Hei og takk for hyggelig kommen tar på bloggen min:)
For en utrolig søt lysslynge med ugler!!! Hvor kan man få kjøpt en slik? Skålen i innlegget under med epler var jo fantastisk!!
Klem fra Lill